Rengörning av Sensorn i Kameran..

Upptäckte för ca 2v sen att jag har fullt med smuts på sensorn. Har inte fotat tidigare med så liten bländare tidigare (32f). Så först beställde jag en sån där man blåser rent med, men det funkade inte.
Men nu idag har jag hämtat ut något som heter VisibleDust swabs & smear away. Så med lite spänning så
ska jag testa detta. Sensorn är ju väldigt känslig så man får vara försiktig.
Batteriet är på laddning så spegeln håller sig öppen medan jag rengör.

 Sensor rengörning VisibleDust swabs & Smear Away inköpta på ScandinavianPhoto.


Om Du vill veta om din sensor är smutsig så ställ in kameran på ex 22f eller 32f. Fota mot ett vitt papper eller mot
en blå himmel. Ladda ner bilden på datorn, då syns alla prickar på sensorn. Är den nu smutsig så kan man faktisk lämna in den för rengörning eller så testar man att blåsa rent den med en blåsbälg.
 
Men vad du än gör läs på hur man gör!!!

Internet & din användarhandbok till kameran är till stor hjälp.
Eftersom att jag bor här i Lilla Kiruna så finns det ingen här som gör det & då måste jag
skicka in den & det blir en dyr historia för mig. Kan även bli en väldans dyr historia om sensorn pajjar oxå.
Så känner du dig det minsta osäker så skicka in den!!
Men nu ska jag lära mig rengöra min sensor & ha andan i halsgropen. ;)

Här kommer en bild hur sensorn ser ut NU...

 En smutsig sensor..

Har dragit upp kontrast & sånt så det ska synas tydligare..
Återkommer med en bild när jag är klar.

Kram.. ♥



Här kommer bilder efter rengörningen..

Först såg det ut så här & jag börja nästan grina..



Här hade allt smetats ut.. Inge rolig syn!!
Men 3 spatlar till så såg det ut så här..



Mycket bättre!! Men nu ser man att det är smuts på vänster sida på kanten.
Men det gör inget, hellre det än en massa prickar överallt. =)
Det mörka i hörnen på bilderna är INTE smuts, utan det är när jag dragit upp
kontrasten så man ska se bättre.

Ska nog bege mig ut & testa fota lite UTAN prickar ikväll.. ;)

Ha en underbar dag!!

Kram.. ♥

Kommentarer
Postat av: Lena Rollmar

Tack för tipset! Jag har behov av att göra en översyn av min kamera!

Ha en bra dag!

2011-02-13 @ 11:48:14
URL: http://rollmar.blogg.se/
Postat av: Annika

Perfekt tips,,, blev nyfiken på att kolla upp det!

2011-03-23 @ 15:38:28
URL: http://bringblingtoeverything.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0